۲۷ شهریور ام ماه سال ۱۴۰۳ / ساعت ۰۰:۳۰

قسمتی از کتاب اثر مرکب

قسمتی از کتاب اثر مرکب


🧑🏻‍💻 اثر دارن هاردی

ارسالی ،بسکابادی ، دانشجوی مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند استان خراسان جنوبی 

 خـــــــــدا گــویــد :

 تـو ای ♥️ انــســـان

 تـو ای زیباتر از ☀️خورشید زیبایم

 تــــو ای وااالاترین مــهمان دنیایم

 بـــــــــدان آغـــوش مـن بـاز اسـت

 شـــــروع کــن …

 یـک قـدم بـا تــو

 تمام گاااام های مانده­ اش با من …

مجموعه‌ای از انتخاب‌های کوچک هوشمندانه، می‌توانند پاداشی بزرگ به همراه داشته باشند. خیلی وقت‌ها قدم‌های کوچکی که انسان‌ها در لحظه برمی‌دارند، در کوتاه‌مدت اثر محسوس و ملموسی ندارد . اما به تدریج با گذشت زمان، اثر آن‌ اقدام‌ها و تصمیم‌های کوچک بهتر و بیشتر دیده می‌شوند و از یک جا به بعد، خروجی آن‌ها شتاب می‌گیرد و به سرعت رشد می‌کند.

🧑🏻‍💻 دارن هاردی :

«انتخاب‌های کوچک و هوشمندانه اگر با پیوستگی و پایداری همراه باشند در طول زمان می‌توانند تفاوت‌های بنیادین ایجاد کنند.»

Small, Smart Choices + Consistency + Time = Radical Difference

 🔸 تلاش، تلاش،‌ تلاش

تلاش می‌تواند بخشی از نداشته‌های ما را جبران کند. «باید نداشتن تجربه، مهارت، هوش یا توانایی‌های ذاتی را با تلاش زیاد و سخت‌کوشی‌تان جبران کنید.»

هاردی در تمام کتاب اثر مرکب به اهمیت تلاش اشاره می‌کند و معتقد است که اگر فردی به اندازه‌ی کافی تلاش نکند، هیچ نوع تکنیک و روش دیگری نمی‌تواند برای پیشرفت و تغییر در زندگی‌اش مفید یا معجزه‌آفرین باشد.

🔸 اثر موجی

اثر موجی یا Ripple Effect یکی دیگر از موضوعاتی است که دارن هاردی به آن توجه کرده است. او معتقد است که حوزه‌های مختلف در زندگی از یکدیگر مستقل نیستند و روی هم تأثیر می‌گذارند و این نکته‌ای است که ما معمولاً‌ در تصمیم گیری و انتخاب‌هایمان کمتر به آن توجه می‌کنیم.

به همین علت یک عادت خوب (یا بد) در یک حوزه مثل موج خودش را در حوزه‌های دیگر هم گسترش می‌دهد و در بخش‌هایی از زندگی تأثیر می‌گذارد که انتظارش را نداشته‌ایم.

 مثلاً افزایش مصرف شیرینی شاید باعث شود که فرد بدخواب شود و صبح خسته از خواب بیدار شود و این خستگی باعث بدخُلقی شود و خُلق بد روی کیفیت فعالیت‌ها در محیط کار تأثیر بگذارد و بازخوردهای منفی همکاران دردسرهای دیگری بسازد و نهایتاً موج این اتفاقات به زندگی آسیب برساند.

منظور هاردی این است که عادت‌های کوچک را نباید به خاطر کوچک بودن‌شان کم‌اهمیت در نظر بگیریم.

اثر این عادت‌ها نه‌تنها در طول زمان زیاد می‌شود،‌ بلکه گستره‌ی آن‌ها هم افزایش پیدا می‌کند و تأثیرشان روی زوایای متعدد زندگی پدیدار می‌شود.

🔸 انتخاب‌های ناآگاهانه

بسیاری از انتخاب‌های ما ناآگاهانه هستند. او توضیح می‌دهد که ما معمولاً در پی این هستیم که تصمیم بهتری بگیریم و انتخاب‌های بهتری داشته باشیم.

اما شاید بسیاری از تصمیم‌هایی که قرار است به زندگی ما لطمه بزنند یا مانع موفقیت‌مان شوند، آن‌قدر ناخودآگاه گرفته شوند که اصلاً متوجه‌شان نشویم .

هر روشی که باعث شود تصمیم‌ها و انتخاب‌های ما از سطح ناخودآگاه به لایه‌ی آگاه ذهن‌مان برسند، می‌تواند مسیر ما را به سمت اهداف‌مان هموارتر کند.

🔸 مسئولیت‌پذیری ۱۰۰٪

وقتی مشکلی در رابطه‌ی عاطفی شما با طرف مقابل به وجود می‌آید، سهم شما در به وجود آمدن این مشکل چقدر است ؟

معمولاً افراد بسیاری سهم خود را ۵۰٪ تلقی می‌کنند. اما او پیشنهاد می‌کند که سهم خود را ۱۰۰٪ در نظر بگیرید. یعنی به جای این‌که به طرف مقابل و نقش او فکر کرده و او را متهم کنید، به این فکر کنید که خودتان چه کاری می‌توانید انجام دهید.

او معتقد است که مرکز کنترل درونی (به جدی‌ترین و شدیدترین حالت خود) می‌تواند نقش مهمی در موفقیت افراد ، مدیریت تعارض و گفتگوهای دشوار ایفا کند.

🔸 مفهوم شانس

هاردی شانس را ترکیبی از آمادگی، نگرش، فرصت و اقدام می‌بیند.

در میان این چهار عامل، فرصت (Opportunity)  چیزی است که از اختیار ما خارج است و باید منتظر بنشینیم تا سر برسد.

 اما آمادگی (Preparation / Personal Growth ) وظیفه‌ی ماست و باید برایش وقت بگذاریم.

 او نگرش (Attitude / Belief ) را هم عاملی درونی می‌بیند که خود ما در شکل‌گیری‌اش سهیم هستیم.

 طبیعتاً اقدام (Act ) را هم یک عمل آگاهانه و از سر اختیار در نظر می‌گیرد.

بنابراین اگر از او بخواهیم درباره‌ی شانس بد صحبت کند، بسیاری از افراد بدشانس را کسانی می‌داند که یا به اندازه‌ی کافی برای یادگیری و توسعه فردی تلاش نکرده‌اند، یا باورهای مناسب و کارآمد نداشته‌اند و یا این‌که فرصت برایشان پیش آمده، اما در زمان مناسب دست به اقدام نزده‌اند.

🔸 مستندسازی و ثبت همه‌چیز

اگر قصد دارید عادتی را در خود تثبیت کنید یا رفتاری را در زندگی‌تان تغییر دهید، حتماً هر چیزی را که به آن حوزه مربوط می‌شود بنویسید و ثبت کنید.

 مثلاً اگر قصد دارید رژیم غذایی خود را تغییر دهید، حتی خوردن یک لقمه نان یا یک عدد چیپس را هم بنویسید. او معتقد است که نوشتن و ثبت کردن باعث می‌شود رفتارهای ناآگاهانه‌ی ما وارد لایه‌ی خودآگاه ذهن‌مان شوند و آن‌ها را بهتر ببینیم و درک کنیم.

او از اصطلاح پیگیری / ردیابی (Tracking) استفاده می‌کند و توضیح می‌دهد که: All winners are trackers.

جدی گرفتن عادت‌های جایگزین

موضوع دیگری که هاردی به آن پرداخته و در بحث شکل‌گیری عادت (Habit Formation) هم بسیار جدی گرفته می‌شود،‌ عادت‌های جایگزین است.

او تأکید می‌کند که وقتی می‌خواهید عادت بدی را از زندگی خود حذف کنید،‌ حتماً به فکر عادت جایگزین باشید. باید انرژی خود، وقت خود و توجه خود را صرف موضوع / عادت / رفتار دیگری کنید تا عادت قبلی به تدریج به دست فراموشی سپرده شود.

به همین خاطر پیشنهاد می‌کند که بهتر است به جای الگوی « حذف کردن» خود را به الگوی «اضافه کردن» متعهد کنید.

 مثلاً اگر حس می‌کنید وقت زیادی برای شبکه های اجتماعی می‌گذارید و روزی سه ساعت درگیر آن‌ هستید، به جای این‌که مدام بگویید من باید این سه ساعت را کم کنم، به این سوال فکر کنید که «اگر سه ساعت اضافه در زندگی روزانه‌ام بود، آن را به چه می‌گذراندم؟»

 🔸 مدیریت روابط

 مدیریت روابط را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد:

•              حذف

•              محدودیت

•              توسعه

منظور هاردی این است که باید کسانی را پیدا کنید که مناسب می‌دانید از اطراف شما حذف شوند. قرار نیست همه برای همیشه دوست و همراه ما باقی بمانند. شاید این کار سخت و تلخ باشد، اما برای موفقیت و دست‌یابی به اهداف زندگی ضروری است.

 افراد دیگری هم هستند که الزاماً قرار نیست حذف‌شان کنیم، اما به نتیجه می‌رسیم که می‌شود روابط با آن‌ها را محدود کرد.

به تعبیر او، بعضی‌ها دوست سه‌دقیقه‌ای هستند. اما قرار نیست دوست سه‌ساعته یا سه‌روزه باشند. می‌توان وقتی بسیار محدود را به این گروه از افراد اختصاص داد.

در سومین گروه ، افرادی قرار می‌گیرند که باید روابط خود را با آن‌ها توسعه دهیم و وقت بیشتری را با آن‌ها بگذرانیم. او در این‌جا به جمله‌ی معروف 🧑🏻‍💻جیم ران هم اشاره می‌کند که ؛

 هر کس، متوسط پنج نفری است که بیشترین وقت را با آن‌ها می‌گذراند و تأکید می‌کند که ترکیب استراتژی‌های «حذف، محدودیت و توسعه» می‌تواند ما را به جمع پنج نفری مطلوب‌مان نزدیک‌تر کند.

♨️ منتخب جملات دارن هاردی در اثر مرکب

⚜️•         مغز شما برای خوشحال کردن شما طراحی نشده است. مغزتان فقط بر اساس یک دستورالعمل بنا شده: بقا

⚜️•         بر اساس تحقیقات، برای تثبیت یک عادت در ذهن ناخودآگاه شما، حداقل به ۳۰۰ مرتبه تکرار و تقویت نیاز دارید؛ این تقریباً یعنی یک سال تمرین مداوم

⚜️•         افزایش آگاهی شما نسبت به عادت‌های بدتان، برای این‌که آن عادت‌ها را ترک کنید کافی نیست.

⚜️.          تصمیم‌های خُرد و کوچک روزانه‌‌ی شما،‌ است که می‌تواند شما را به زندگی مطلوب‌تان می‌رساند، یا به فاجعه‌ای که از آن می‌هراسید.

                ⚜️ ارسطو نوشته است: «ما همان کارهایی هستیم که مکرراً انجام می‌دهیم .»

⚜️•         تا زمانی که چیزی را اندازه نگیرید ، نمی‌توانید آن را مدیریت کرده یا بهبود ببخشید.

⚜️•         منتور من جیم ران گفت: «روزی می‌توانی بگویی که از کودکی وارد دوران بلوغ و بزرگسالی شده‌ای که مسئولیت کامل زندگی‌ات را بر عهده بگیری.»

⚜️•         با هدف گذاری، شما به مغزتان می‌گویید که چه چیزی را جستجو کند و روی چه چیزی متمرکز باشد.

⚜️•         هیچ‌چیز بیشتر از ناهماهنگ بودن «اقدام‌ها و رفتارها» با «سلسله مراتب ارزش‌ها» استرس‌آفرین نیست.

⚜️•         نمی‌توانید با آدم‌های منفی وقت بگذرانید و انتظار یک زندگی مثبت را داشته باشید.

⚜️•        بیشترین وقت‌تان را با چه کسانی می‌گذرانید؟ چه کسانی را بیش از همه تحسین می‌کنید؟ آیا این دو گروه یکسان هستند؟ اگر نیستند، علتش چیست؟

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هرگونه کپی برداری از محتوای سایت بدون ذکر منبع پیگرد قانونی داشته و از لحاظ شرعی حرام است.

تمامی حقــوق مادی و معنــوی سایت متعـلــق به سرکــار خانم فاطــمه بسکــابادی می بـاشــد.