۳۰ شهریور ام ماه سال ۱۴۰۳ / ساعت ۰۳:۱۲

سندرم صندلی گهواره ای

سندرم صندلی گهواره ای


 (Rocking Chair Syndrome)

سندرم صندلی گهواره ای عامل فروپاشی سازمان ها

🐌کارکنان و حتی مدیران شرکت‌ها و سازمان‌هایی که گرفتار سندرم Rocking Chair هستند، در ظاهر در حال فعالیت و تحرک‌اند اما در واقع کار کردن فقط در ظاهر امر وجود دارد و در انتها هیچ نتیجه مثبت و سازنده‌ای نصیب شرکت نمی‌شود.

به بیان ساده‌تر، کارمندان به کار و فعالیت مشغول‌اند، انرژی زیادی هم صرف می‌‎کنند اما هیچ کار اثربخشی انجام نمی‌‎شود.

🚴🏻‍♂️ به عنوان مثال هنگامی که بر روی تردمیل در حال دویدن هستید، حجم زیادی انرژی صرف می‌کنید و کالری فراوانی هم می‌سوزانید اما در واقع شما به جایی می‌رسید؟

🐢متأسفانه بسیاری از افراد در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف گرفتار همین وضعیت هستند. آن‌ها چه به صورت عمدی چه به طرز غیر آگاهانه، برای پیشرفت خودشان و سازمان در حال دویدن هستند، اما دویدنی که هیچ اثر و نتیجه‌ای برای آن‌ها نداشته و ممکن است کارکنان را دچار فرسودگی شغلی کند.

 چرا و چگونه سندرم گهواره ای به وجود می‌آید ؟

پرداختن به این موضوع که چنین پدیده‌ای در سازمان‌ها به چه دلایلی شکل می‌گیرد، دارای اهمیت بسزایی است. زیرا با شناخت علت‌ها و ریشه‌های شکل گیری هر پدیده، می‎توان در جهت بهبود اوضاع و رفع مشکلات پیش آمده، گام برداشت.

🐾کارشناسان منابع انسانی، در برخی از مواقع مدیران را علت اصلی سندرم صندلی گهواره‌ای می‌‎دانند اما واقعیت این است که کارمندان هم در ایجاد چنین حالتی سهیم و دخیل‌اند. ممکن است روش کار یک کارمند از همان ابتدا اشتباه بوده و این خاصیت سندرم مذکور است که مانند اپیدمی از یک کارمند به دیگر کارمندان سرایت کرده، سپس کل سازمان را مختل می‌کند.

🐚مدیرانی که از هوش و درایت کمی برخوردارند، ضمن عدم ارائه آموزش‌های مناسب، یک کارمند را سال‌ها در یک مقطع نگه می‌دارند. این مدیران مانع پیشرفت و همچنین به چالش کشیدن کارکنان شده و به این ترتیب، کارمندان دچار روزمرگی می‌شوند و هیچ گونه خلاقیتی برای پیشرفت نخواهند داشت.

🪑کارکنان، ریسک مسئولیت های جدید را نمی‌پذیرند، دائم غر می‌‎زنند، هیچ فعالیتی در جهت بهبود اوضاع نمی‌‎کنند و فقط روی صندلی گهواره ای، خود را بی هدف تکان می‌دهند و به همگان نشان می‌‎دهند که در حال کار کردن مداوم هستند!

 برای جلوگیری از ابتلا به سندرم صندلی گهواره‌ای در سازمان باید چه کار کرد ؟

🪄 ایده کافی نیست

🧑🏻‍🌾 برای اینکه کارهایتان پیش بروند، باید به آن‌ها عمل کنید. ایده‌ها باید عملی شوند. داشتن ایده به تنهایی فایده‌ای ندارد. در این شرایط احتمالا از خود می‌پرسید، باید چه کارهایی برای جلو رفتن انجام دهید؟ هریک از ما ایده‌ای در سر داریم که می‌تواند زندگی کاری ما را بهتر کند، اما باید بدانیم که فقط داشتن ایده کافی نیست و به عمل کردن هم نیاز داریم.

🤹‍♂️ ممکن است حتی قدم کوچکی برداریم، اما همان قدم کوچک بهتر از ثابت ماندن است.

 ایده‌ها را عملی کنید

🏇🏻 شاید مجبور شوید از ابتدا شروع کنید، اما همینکه دست به تغییر و عملی کردن ایده‌هایتان می‌زنید، پیشرفت هم به دنبالش ایجاد می‌شود. وقتی ایده‌تان را به مرحله عمل درمی‌آورید، از کارهایتان نیرو می‌گیرید و متوجه می‌شوید که چه کارهایی را باید انجام دهید و چه کارهایی را نه.

🧑🏻‍🦽شما در طول راه یاد می‌گیرید و این یاد گرفتن و از نو شروع کردن باعث جابه‌جایی شما می‌شود. شاید به شما بگویند کاری که قصد انجامش را دارید ممکن است سال‌ها طول بکشد. بله، ممکن است برای به نتیجه رسیدن مجبور باشید زمان زیادی صرف کنید، اما اگر دست به عمل هم نزنید، زمان می‌گذرد و ممکن است مدتی بعد حسرت فرصت از دسته رفته را بخورید.

 از تغییر نترسید

 🪅 مورد بعدی که منجر به سندرم صندلی گهواره‌ای می‌شود ترس از عمل کردن است. حتما شما هم با افرادی در محیط کار روبه‌رو شده‌اید که مدام درباره عاقبت کارتان هشدار می‌دهند و شما را از خطر بر حذر می‌دارند. این عده مدام شما را از ریسک کردن می‌ترسانند و توصیه می‌کنند که کاری بی‌حاشیه و بدون دردسر داشته باشید.

🛒💸🪙 مگر همینکه اندوخته‌ای برای بازنشستگی‌ داشته باشید کافی نیست؟ چرا باید دست به خطر بزنید؟ اینها دو مورد از حرف‌های معمول این عده است. باید بگوییم اگر بخواهید تحت تاثیر محافظه‌کاری دیگران قرار بگیرید، به احتمال بسیار زیاد در همانجایی که هستید می‌مانید و پیشرفتی حاصل نمی‌شود.

کافیست به راهی که می‌روید اعتقاد داشته باشید و خودتان باور کنید کاری که انجام می‌دهید درست است. پی بردن به نقاط ضعف و قوت، قدمی رو به جلوست، همانطور که از دیگران یاد گرفتن، قدمی در راستای تغییر و تحرک می‌تواند باشد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هرگونه کپی برداری از محتوای سایت بدون ذکر منبع پیگرد قانونی داشته و از لحاظ شرعی حرام است.

تمامی حقــوق مادی و معنــوی سایت متعـلــق به سرکــار خانم فاطــمه بسکــابادی می بـاشــد.