🤺 تعارض منازعه ای است ذهنی که از برخورد انگیزه ها، ارزشها، خواسته ها و اهدافِ متضاد افراد در سازمان شکل می گیرد.
وجود افراد مختلف با ویژگیهای شخصیتی، نیازها، باورها، انتظارها و ادراکات متفاوت، بروز تعارض در سازمانها را اجتناب ناپذیر کرده است. و باعث بروز مسائل و اختلالاتی در نظام عملکرد سازمان خواهد شد.
سازمانها در پرتو مدیریت، عملکرد خود را رقم می زنند و نفسِ مدیریت در سایه وجود کارکنان، هستی پیدا می کند. با پذیرش این منطق تعامل مدیر و کارکنان شاه کلید قوام و دوام سازمانها است. این مهم در سازمانهای دولتی دوچندان می شود؛
اما رابطه بین مدیر و کارکنان همیشه مولد نیست و در زمینه تعارض بین مدیر و کارکنان، رفتارهای مخرب متنوعی ممکن است رخ دهد. نتیجه چنین تنش و تعارضی در رفتارهای انحرافی به عنوان پدیده ای مخرب ظاهر می شود و کارکنان درصدد رفتار تلافی جویانه هستند و استراتژی هایی را برای تخریب مدیران خود به کار می گیرند؛
انسانها به تعارض به روشهای مختلف پاسخ می دهند. در اغلب موارد درگیری و تعارض بین مدیران و کارکنان در سکوت رخ می دهد.
🦻🗣️ کارکنان احساسات و نگرشهای خود را از تعارض با مدیران خود به صورت باز و آشکار نشان نمی دهند و ترجیح می دهند نگرانیها و احساسات بد و منفی خود را با همکاران، دوستان و یا حتی خانواده مطرح کرده و یا به شکلی غیرمستقیم، زیرکانه و نامحسوس تلافی کنند.
در این مواقع کارکنان با استفاده از هر ابزار و یا حربه ای به دنبال تخریب مدیران خود از جنبه های مختلف هستند تا به این وسیله به اهداف خود دست یابند و یا حداقل تخلیه روانی شوند.
استراتژی های تخریب مدیران :
🔔استراتژی هایی که مستقیماً اعتبار اجتماعی و یا شخصیت و آبروی شخصی مدیر را نشانه می روند شامل؛
حاشیه سازی ● پرونده سازی ● بزرگنمایی اشتباهات ● پررنگ کردن نگرش سیاسی ● تخریب در مراجع نظارتی ● نقص قوانین و مقررات مربوط ● سرپیچی از فرامین صادره ● قیاس کردن مدیر با سایر مدیران ● ایجاد اختلاف و فضاسازی منفی ● زیرسوال بردن تصمیمهای مدیر ● نادیده گرفتن زحمات و تلاشهای مدیر ● عدم مشارکت در امور و یا مشارکت منفی ● کاهش بهره وری به هر طریق ممکن ● همسویی و ائتلاف با دیگران علیه مدیر ● افشای اطلاعات دسته بندی شده و محرمانه ● ایجادگروههای غیررسمی برای تحت فشار قراردادن مدیر
🔔 استراتژی هایی که در جهت تخریب اعتبار سازمانی مدیر هدفمند شده اند، که اقتدار مدیریت را تخریب می کند؛
شوراندن سایرین علیه مدیر ■ تجاهل در خواسته های مدیر ■ایجاد مشغله فکری- ذهنی برای مدیر ■ تعلل در ارائه گزارشها در موعد مقرر ■ افشای اسرار شخصی مدیر در سازمان ■ تعلل و تسامح در انجام وظایف محوله ■ انهدام اطلاعات کلیدی و حیاتی موردنیاز مدیر ■ تخریب مدیر در جلسه ها بدون حضور وی ■ ارائه اطلاعات غلط هنگام تصمیم گیری ■ ارائه گزارشهای غیرکارشناسانه و غیرتخصصی به مدیر
🔔 استراتژی هایی که اعتبار حرفه ای و تخصصی مدیر را تخریب می کنند ،اینگونه استراتژیها زمانی به کار می روند که هدف تخریب اعتبار تخصصی و دانش مدیر و به عبارت بهتر صلاحیت و شایستگی مدیر از لحاظ فنی است.
شوراندن سایرین علیه مدیر ▪تهمت زدن و افترازدن به مدیر ▪افشای تخلفات مدیر در سازمان ▪تخریب مدیر از طریق ارباب رجوع ▪افشای اسرار شخصی مدیر در سازمان▪تخریب مدیر در جلسه ها بدون حضور وی
■●■●
رفتارهای انحرافی و مخرب در جهت تخریب مدیران سازمانهای دولتی در کشور به شکل متنوعی شایع است؛ هرچند با توجه به تنوع سازمانها و مأموریتهایشان، فرهنگها و جوّ حاکم اداری در هر منطقه و سایر شرایطی که جای بررسی دارد، نوع اینگونه رفتارها و میزان بکارگیری آنها نیز با هم فرق دارند.
برخی از این رفتارها به دلیل کثرت به کارگیری، یک رفتار و یا شگردِ معمول در اداره های دولتی ایران محسوب می شوند.
بنابراین لازم است مدیران برای کاهش اینگونه رفتارها و ایجاد فضایی سالم در سازمان خود، نسبت به شرایط دقیق تر و حساس تر شوند و با شناسایی عوامل و بسترهای پدیدآورنده اینگونه رفتارها، در کاهش و یا به حداقل رساندن آنها به شکلی آگاهانه اقدام کنند.
No comment