Social Responsibility*
گردآورنده ؛بسکابادی ،دانشجوی مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند ،استان خراسان جنوبی
🌴سحر دیدم درخت ارغوانی
کشیده سر به بام خسته جانی
به گوش ارغوان، آهسته گفتم
بهارت خوش که فکر دیگرانی
➡️مسئولیتپذیری اجتماعی همانطور که از عنوان آن مشخص است، نگاهی که معطوف به درونسازمان است تبدیل میشود به یک نگاه بیرونی.
علاوه بر در نظرگرفتن مصالح و سود سازمان باید به جامعه هم نگاه کرد و نیازمند نوعی تغییر و تحول ذهنی است.
🧑🏻💼 بهقول «تیلور» مدیریت علمی اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه یک انقلاب علمی در ذهنهای شما ایجاد شود.
تحول باید در ذهن مدیران ما اتقاق بیافتد. نگاه خودخواهانه دروننگر مسئولیت اجتماعی را درک نمیکند. مدیری که نتواند نگاه خود را از درون سازمان خودش به بیرون معطوف کند، آمادگی مسئولیت اجتماعی را ندارد.
🦚 تا ذهنیتها تغییر نکند، خودپسندی و منیت را از ذهن خود بیرون نکنیم، مسئولیت اجتماعی حالت نمایشی خواهد داشت و منافع عامه را بر منافع خاصه خویش مرجح نخواهیم داشت.
🇯🇵 در کشورهای سرمایهداری بخش خصوصی قوی سالها رشد و استحکام و قوت کافی پیدا کرده است، اما در اینجا بدون اینکه بخش خصوصی رشد کرده باشد، بهصورت یکدفعه خصوصیسازی انجام میشود و سپس مشکلات عدیده ای ایجاد میشود . هر چیزی نیاز به رشد دارد هر نظامی پلههایی دارد .
مسئولیت اجتماعی ابزار تبلیغ نیست و باید از نیت خوب انسان سرچشمه گرفته باشد.
گاهی دولت ، قانونی برای مسئولیت اجتماعی وضع میکند.
بهعنوان مثال؛ مسئولیت اجتماعی حکم میکند که بهعنوان یک شرکت نفت یا گاز نباید آلودگی محیطی ایجاد کرد.
مقررات با قوهی قهریه عملی میشود اما مسئولیت اجتماعی امری است که فضیلت سازمان یعنی، فضیلت اخلاقی مدیر است. مسئولیتپذیری اجتماعی امری درونی است؛ امری است که بهعنوان یک ارزش توسط مدیران و تکتک افراد سازمان شناخته شود.
📖طبق کتاب «دیگردوستی» سینگر، انسان باید به دیگران خدمت کند. بنیبشر از یک گوهرند. کمککردن به دیگران و نوعدوستی کمک به خودمان است. اگر نمیتوانید به دیگران کمک کنید، حداقل بهینه مصرف کنید. بهینه مصرفکردن نوعدوستی، مهربانی و خوبی است. مهربانی در حق دیگران است. بهینه مصرفکردن یعنی حق نسل آینده را از بین نبردن.
مسئولیت اجتماعی نگاه پایداری دارد و نسل آینده هم حقی دارد. تبلیغات ابزار بیشتر مصرفکردن است. تولید کالاهایی که در مدت کوتاهی فرسوده شده و مصرف کننده را وادار به تهیهی مجدد کالا میکند. مسئولیت اجتماعی تبلیغ برای مصرف زیاد نیست.
ما نباید با سبز بودن مشکلات خودمان را ازجمله بیکیفیتی محصولمان، آسیبرساندن به محیط طبیعی را تطهیر کنیم. مسئولیت اجتماعی تنها محیط زیست نیست.
🐍اگر سازمانی شفاف و راستگو نباشد، آلودگی روحی و روانی برای مردم ایجاد خواهد کرد.
تا مردم خواهان مسئولیت اجتماعی نباشند، مسئولیت اجتماعی شکل نخواهد گرفت. سازمانها از ترس مردم رو به مسئولیت اجتماعی آوردهاند. اگر تشکلی نباشد که پاسخگویی بطلبد، مسئولیتپذیری شکل نمیگیرد.
سازمانها نهتنها به درون خود، بلکه به اجتماع هم باید پاسخگو باشند. اهمیت توسعهی پایدار در قرن۲۱ و لزوم همکاری جمعی و همهگانی شرکتها را میطلبد.
ازطرفی مسئولیت اجتماعی سازمانی، یک مفهوم مدیریتی است که بهموجب آن شرکتها ادغام نگرانیهای اجتماعی و زیست محیطی در عملیات تجاری و تعامل با ذینفعان خودشان را انجام میدهند و با رعایت ملاحظات اجتماعی و محیط زیستی را در عملیات تجاری و در تعامل با ذینفعان بهصورت داوطلبانه انجام میدهند.
⚖️ با زور و قانون مسئولیت اجتماعی موجب تحول نمی شود! مسئولیت اجتماعی، مسئولیت متوازنی است یعنی همهی اصول و پایههای مسئولیت اجتماعی باید با هم دیده شود.
اخلاق بر فعالیت انسانها تأثیر قابل توجهی دارد و لازمه عملکرد مناسب، تعهد و مسئولیتپذیری کارکنان است.
اگر کارکنان بر این باور باشند که با آنان رفتاری عادلانه و منصفانه میشود، شاید تمایل بیشتری داشته باشند که بار (کاری) بیشتری را تحمل کنند. همچنین، مدیریت ارزشهای اخلاقی در محیط کار، موجب مشروعیت اقدامات مدیریتی شده، انسجام و تعادل فرهنگ سازمانی را تقویت می کند، اعتماد در روابط بین افراد و گروهها را بهبود میبخشد و با پیـروی بیشتر از استانداردها، موجب بهبــود کیفیت محصولات و در نهایت افزایش بهره وری سازمان میشود.
یک شهروند مسئول همواره مسائل اجتماعی را به عنوان حیات اجتماعی خویش می پذیرد و نسبت به مسئولیت های خویش کوتاهی یا ساده نگری نمی کند، چرا که بخوبی از تاثیر نقش خویش بر بهبود اوضاع آگاه است.
🕊️مسئولیت اجتماعی یک خرد جمعیست .
خردی که میتواند یک جامعه را چنان قدرتمند کند که شهروندانش حتی در تنهایی هم بتوانند انرژی و نیروی محرکه جامعه را در کنار خود احساس کنند،
و
🐺نبودش هم میتواند یک جامعه را چنان درنده کند که هیچچیز و هیچکس برای مردمانش اهمیت نداشته باشد .
No comment