🤫🤫🤫
“سندروم سکوت سازمانی”
بی توجهی به این موضوع می تواند سبب اتفاقات وخیم تر و حتی مرگ سازمان شود…
سکوت سازمانی پدیده ای است که در آن کارکنان سازمان به علل مختلف از اظهار نظر در مورد مسایل سازمان خودداری کرده و سکوت اختیار می کنند.
سکوت یک علامت بسیار مهم بیماری٬ استرس٬ پیری٬ افسردگی و یا ترس در سازمان به شمار می رود و مدیران باید در اولین فرصت عامل آن را ردیابی و برطرف نمایند. بی توجهی به این موضوع می تواند سبب اتفاقات وخیم تر و حتی مرگ سازمان شود.
مهمترین علل سکوت سازمانی عبارتند از:
۱- ترس از عواقب اظهارنظرها مشتمل بر تنبیهات٬ مرگ٬ بی نصیب بودن از امتیازات٬ برکناری از سمت و پست سازمانی و….
۲- ترس از بی توجهی مدیر ارشد و بلا استفاده ماندن نظریات و ایده ها. در بدترین حالت مدیران ممکن است حتی نظریات ارائه شده را نخوانند و در بهترین حالت ممکن است مدیر ارشد این نظریات را بخواند؛ ولی با دلایل ناکافی یا مصلحت های غیر قابل توجیه؛ اقدام به رد ایده ارائه شده بنماید.
۳- بدون پاداش گذاشتن ایده ها. وقتی که سازمان برای ایده های ارائه شده که مورد استفاده هم قرار گرفته و اثر بخش بوده اند؛ پاداشی پرداخت نمی کند. همان گونه که می بینید احساس ترس و ناامنی؛ مهمترین علت سکوت در سازمان تلقی میگردد.
۴- شکل بسیار بدتر سکوت سازمانی وقتی است که کارکنان سازمان به ظاهر فعال و پر سر و صدا هستند ولی آنها از اظهارنظرهای واقعی و اقدامات مناسب و کارشناسی شده خودداری می کنند؛ و در برخوردها چیزی را می گویند یا کاری را انجام میدهند که مدیر ارشد سازمان می خواهد.
با توجه به نوع انگیزه کارکنان سکوت در سازمانها به ۳ دسته زیر قابل تقسیم بندی است:
۱- سکوت مطیع : انگیزه این نوع سکوت کناره گیری٬ تسلیم بودن و رضایت دادن به هر چیزی است.
۲- سکوت تدافعی : انگیزه این نوع سکوت خود حفاظتی است؛ یعنی علت سکوت کارمند در سازمان ترس است.
۳- سکوت دوستانه: انگیزه این نوع سکوت؛ علاقه به دیگران و ایجاد فرصت برای نشر یک مساعی می باشد.
دلایل سکوت مطیع :
۱- باور داشته باشد که صحبت کردن بی فایده است.
۲- از توانایی های شخصی خود برای نفوذ در شرایط٬ نا مطمئن باشند.
دلایل سکوت تدافعی:
۱- به دلیل اشفته شدن افراد
۲- ایجاد پیامد های منفی برای خود فرد
دلایل سکوت دوستانه :
■۱- سود بردن از نظرات دیگران
■۲- خودداری از ارائه اطلاعات به دلایل سری و محرمانه بودن
عوامل ایجاد کننده سکوت سازمانی:
اما پدیده سکوت سازمانی پدیده ای چند بعدی است و از چند جهت قابل بررسی می باشد. از جمله می توان دلایل و عوامل سکوت سازمانی به شرح زیر دسته بندی نمود:
》عوامل مدیریتی
》عوامل سازمانی و محیطی
》 عوامل گروهی
》عوامل فردی
عوامل مدیریتی:
☆۱ باورهای ضمنی مدیران نسبت به سکوت سازمانی
☆۲ اقدامات مدیریتی
☆ ۳ سبک رهبری مدیریت سازمان
☆ ۴ ترس از بازخورد منفی
☆ ۵ تفاوتهای جمعیت شناختی مابین کارکنان و مدیران
☆ ۶ ایجاد جو بی اعتمادی و سوء ظن در سازمان
عوامل سازمانی:
♧۱ سکون شغلی
♧۲ سیاست ها و ساختارهای سازمانی
♧۳ فقدان مکانیزم باز خورد از پایین به بالا
♧۴ تصمیم گیری متمرکز
عوامل فرهنگی٬ اجتماعی و گروهی:
۱ همنوایی با جمع ( انطباق با گروه)
۲ گروه اندیشی
۳ اثر بخشی فرهنگ آداب و رسوم خانواده بر نحوه ارتباط فرزندان با بزرگتر ها.
عوامل فردی:
♤۱ حفظ موقعیت کنونی
♤۲ بی اعتمادی و بد بینی به مدیر
♤۳ احساس ناتوانی در ایجاد تغییر
♤۴ ترس از ارائه نظرات و بیان مشکلات
♤۵ مصلحت اندیشی
پیامد های سکوت سازمانی:
۱- محدود شدن داده ها و اطلاعات
۲- عدم تجزیه و تحلیل ایده ها و دلیل های تصمیم گیری
۳- کاهش اثر بخشی تصمیم گیری
۴- کاهش توانایی سازمان برای شناسایی و اصلاح اشتباهات
۵- تضعیف تعهد و عرق سازمانی و اعتماد کارکنان
۶- احساس عدم کنترل کارکنان
۷- کاهش انگیزش کارکنان و افزایش نارضایتی
۸- ناهماهنگی شناختی کارکنان
۹- کاهش مشارکت و خلاقیت در بین کارکنان
No comment