۳۰ شهریور ام ماه سال ۱۴۰۳ / ساعت ۰۹:۱۰


کتاب ایکیگای

 اثر هکتور گارسیا و فرانچسک میرالس

زندگی سالم، درازمدت و باکیفیت، سه چیزی که تقریبا همه ما به دنبال آن هستیم. اما چند نفر ما توانسته‌ایم به چنین زندگی‌ای نزدیک شویم؟خیلی‌ها تصور می‌کنند که برای داشتن زندگی سالم و عمر طولانی باید رژیم غذایی مناسب داشته باشند و احساس می‌کنند که فقط همین عامل به طول عمر آن‌ها کمک می‌کند. این در حالی است که عوامل زیادی وجود دارد که مهم‌‎تر از تغذیه سالم است.

واژه ایکیگای (Ikigai) به معنای هدف و معنای زندگی است. در واقع هر کسی ایکیگای مخصوص به خودش را دارد و این ایکیگای سبب می‌شود که انسان هر روز با شور و اشتیاق از رختخواب خودش خارج شود. در واقع اگر هر انسان بتواند این معنا و هدف را در زندگی خودش پیدا کند، می‌تواند زندگی را با شادی و لذت بیشتری به پیش ببرد.

شادی، در «همیشه مشغول بودن» است. آدم شاد، کسی نیست که کارهای کمی داشته باشد یا اینکه در خانه دست روی دست بگذارد و مدام صدای پیامک واریز پول از گوشی هوشمند آیفون او شنیده شود. همیشه مشغول بودن و حرکت کردن در راستای ایکیگای باعث می‌شود که زندگی شاد و عمری طولانی داشته باشیم.

ایکیگای، نقطه تلاقی مأموریت، اشتیاق، پیشه و تخصص است.

استرس، عاشق بیماری و عمر کوتاه است. بنابراین اگر دنبال یک زندگی شاد و عمری طولانی هستید، باید استرس را کنار بگذارید.

اکثر انسان‌ها دوست دارند طبق میل و نظر دیگران رفتار کنند و فقط به فکر راضی کردن دیگران هستند. تا زمانی که به فکر راضی کردن دیگران هستید، به شادی و لذت واقعی دست پیدا نخواهید کرد.

انجام چند کار به صورت همزمان است که به آن مالتی تسکینگ (MultiTasking) گفته می‌شود که باعث کاهش تمرکز انسان می‌شود؛ بازدهی انسان را ۶۰ درصد و ضریب هوشی او را در بلندمدت ۱۰ درصد کاهش می‌دهد.

سعی کنید در تمام عمر کار و فعالیت کنید ولی کارها را با حوصله و آرام انجام دهید. کار شما را نابود نمی‌کند و این استرس است که هر موجودی را از پای درمی‌آورد.

آرامش پیامد اندیشیدن نیست ! بلکه آرامش ، نیندیشیدن به گرفتاری‌ها و چالش‌هایی است که ارزش اندیشیدن ندارند.

رنجش‌ها شما را از مسیر صحیح زندگی دور می‌کند تنها کسی که مسول حمل آن‌هاست خود شما هستید، خاطرات بد را رها کنید. بخشش، بزرگی شما را می رساند و قلبتان را به آرامش دعوت می‌کند.، اگر قلبی آرام می خواهید هرگز آنرا با کوله‌باری از رنجش پر نکنید، خداوند را بنگرید چه عاشقانه بندگانش را می‌بخشد و دوباره عاشقانه‌تر به سویمان می آید ، خداگونه باشیم.

بخشیدن کسانی که از آنها زخم خورده ایم ، سخت ترین کار دنیاست ولی تا زمانی‌که هر روز چشممان را با کینه باز کنیم و آدم‌های خاطرات تلخ را زنده نگه داریم و در ذهن خود هر روز محاکمه شان کنیم ، رنگ آرامش را نخواهیم دید ، گاه چشم‌ها را باید بست و از کنار تمام بد بودن‌ها گذشت.

مهم بودن را فراموش کنید تا آرامش نصیبتان شود. هر چه کمتر نیازمند تحسین دیگران باشید بیشتر تحسین می‌شوید. گاهی برتر بودن را به دیگران واگذار کنید و خوشبخت زندگی کنید. هر زمان متوجه شدید که خودتان را با یکی از همکاران، دوستان و یا یک فرد مشهور مقایسه می‌کنید دست نگه دارید ، باید درک کنید که شما متفاوت هستید ، تنها بعد از پی بردن به توانایی‌های نهفته خودتان ، می‌توانید از تجربه دیگران بهره ببرید.

من خالق دنیای زیبای خود هستم پس با تمرکز بر روی زیبای‌ها و با سپاسگزاری بابت داشته‌ها راه دستیابی به فراوانی را به روی خودم می‌گشایم.

افرادی که با ما هم عقیده هستند به ما آرامش می دهند و افرادی که مخالف با عقیده ما هستند به ما دانش. آدمی برای لذت بردن از زندگی به آرامش نیاز دارد و برای چگونه زندگی کردن به دانش.

تحرک داشتن برای دستیابی به یک زندگی شاد و طولانی ضروری است. بعد از ۳۰ دقیقه نشستن، متابولیسم بدن انسان ۹۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. آنزیم‌هایی که چربی بد را از عروق به سمت عضلات هدایت می‌کنند، کند می‌شوند. وقتی چربی‌های بد وارد عضلات می‌شوند، انسان شروع به سوخت و ساز آن‌ها می‌کند. پس از دو ساعت نشستن، کلسترول خوب خون ۲۰ درصد افت می‌کند.

ایکیگای یعنی دلیل شما برای زندگی کردن، یعنی انگیزه‌ی درونی شما برای فعالیتی حرفه‌ای و خاص.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هرگونه کپی برداری از محتوای سایت بدون ذکر منبع پیگرد قانونی داشته و از لحاظ شرعی حرام است.

تمامی حقــوق مادی و معنــوی سایت متعـلــق به سرکــار خانم فاطــمه بسکــابادی می بـاشــد.