۳۰ شهریور ام ماه سال ۱۴۰۳ / ساعت ۰۲:۳۳

سندرم سکوت سازمانی

سندرم سکوت سازمانی


🤫🤫🤫
“سندروم سکوت سازمانی”

بی توجهی به این موضوع می تواند سبب اتفاقات وخیم تر و حتی مرگ سازمان شود…

سکوت سازمانی پدیده ای است که در آن کارکنان سازمان به علل مختلف از اظهار نظر در مورد مسایل سازمان خودداری کرده و سکوت اختیار می کنند.

سکوت یک علامت بسیار مهم بیماری٬ استرس٬ پیری٬ افسردگی و یا ترس در سازمان به شمار می رود و مدیران باید در اولین فرصت عامل آن را ردیابی و برطرف نمایند. بی توجهی به این موضوع می تواند سبب اتفاقات وخیم تر و حتی مرگ سازمان شود.

مهمترین علل سکوت سازمانی عبارتند از:

✒۱- ترس از عواقب اظهارنظرها مشتمل بر تنبیهات٬ مرگ٬ بی نصیب بودن از امتیازات٬ برکناری از سمت و پست سازمانی و….

🖊۲- ترس از بی توجهی مدیر ارشد و بلا استفاده ماندن نظریات و ایده ها. در بدترین حالت مدیران ممکن است حتی نظریات ارائه شده را نخوانند و در بهترین حالت ممکن است مدیر ارشد این نظریات را بخواند؛ ولی با دلایل ناکافی یا مصلحت های غیر قابل توجیه؛ اقدام به رد ایده ارائه شده بنماید.

🖋۳- بدون پاداش گذاشتن ایده ها. وقتی که سازمان برای ایده های ارائه شده که مورد استفاده هم قرار گرفته و اثر بخش بوده اند؛ پاداشی پرداخت نمی کند. همان گونه که می بینید احساس ترس و ناامنی؛ مهمترین علت سکوت در سازمان تلقی میگردد.

🖍۴- شکل بسیار بدتر سکوت سازمانی وقتی است که کارکنان سازمان به ظاهر فعال و پر سر و صدا هستند ولی آنها از اظهارنظرهای واقعی و اقدامات مناسب و کارشناسی شده خودداری می کنند؛ و در برخوردها چیزی را می گویند یا کاری را انجام میدهند که مدیر ارشد سازمان می خواهد.

با توجه به نوع انگیزه کارکنان سکوت در سازمانها به ۳ دسته زیر قابل تقسیم بندی است:

🤫۱- سکوت مطیع : انگیزه این نوع سکوت کناره گیری٬ تسلیم بودن و رضایت دادن به هر چیزی است.

🤫۲- سکوت تدافعی : انگیزه این نوع سکوت خود حفاظتی است؛ یعنی علت سکوت کارمند در سازمان ترس است.

🤫۳- سکوت دوستانه: انگیزه این نوع سکوت؛ علاقه به دیگران و ایجاد فرصت برای نشر یک مساعی می باشد.

دلایل سکوت مطیع :

✔۱- باور داشته باشد که صحبت کردن بی فایده است.

✔۲- از توانایی های شخصی خود برای نفوذ در شرایط٬ نا مطمئن باشند.

دلایل سکوت تدافعی:

❌۱- به دلیل اشفته شدن افراد

❌۲- ایجاد پیامد های منفی برای خود فرد

دلایل سکوت دوستانه :

■۱- سود بردن از نظرات دیگران

■۲- خودداری از ارائه اطلاعات به دلایل سری و محرمانه بودن

عوامل ایجاد کننده سکوت سازمانی:

اما پدیده سکوت سازمانی پدیده ای چند بعدی است و از چند جهت قابل بررسی می باشد. از جمله می توان دلایل و عوامل سکوت سازمانی به شرح زیر دسته بندی نمود:

》عوامل مدیریتی

 》عوامل سازمانی و محیطی

》 عوامل گروهی

》عوامل فردی

🚫عوامل مدیریتی:

☆۱­ باورهای ضمنی مدیران نسبت به سکوت سازمانی

☆۲­ اقدامات مدیریتی

☆ ۳­ سبک رهبری مدیریت سازمان

☆ ۴­ ترس از بازخورد منفی

☆ ۵­ تفاوتهای جمعیت شناختی مابین کارکنان و مدیران

☆ ۶­ ایجاد جو بی اعتمادی و سوء ظن در سازمان

🚫 عوامل سازمانی:

♧۱­ سکون شغلی

♧۲­ سیاست ها و ساختارهای سازمانی

♧۳­ فقدان مکانیزم باز خورد از پایین به بالا

♧۴­ تصمیم گیری متمرکز

عوامل فرهنگی٬ اجتماعی و گروهی:

▪۱­ همنوایی با جمع ( انطباق با گروه)

▪۲­ گروه اندیشی

▪۳­ اثر بخشی فرهنگ آداب و رسوم خانواده بر نحوه ارتباط فرزندان با بزرگتر ها.

🚫‌‌عوامل فردی:

♤۱­ حفظ موقعیت کنونی

♤۲­ بی اعتمادی و بد بینی به مدیر

♤۳­ احساس ناتوانی در ایجاد تغییر

♤۴­ ترس از ارائه نظرات و بیان مشکلات

♤۵­ مصلحت اندیشی

پیامد های سکوت سازمانی:

✒۱­- محدود شدن داده ها و اطلاعات

🖊۲­- عدم تجزیه و تحلیل ایده ها و دلیل های تصمیم گیری

🖋۳­- کاهش اثر بخشی تصمیم گیری

🖍۴­- کاهش توانایی سازمان برای شناسایی و اصلاح اشتباهات

🖌۵­- تضعیف تعهد و عرق سازمانی و اعتماد کارکنان

✏۶­- احساس عدم کنترل کارکنان

✏۷­- کاهش انگیزش کارکنان و افزایش نارضایتی

✒۸­- ناهماهنگی شناختی کارکنان

🖊۹­- کاهش مشارکت و خلاقیت در بین کارکنان

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هرگونه کپی برداری از محتوای سایت بدون ذکر منبع پیگرد قانونی داشته و از لحاظ شرعی حرام است.

تمامی حقــوق مادی و معنــوی سایت متعـلــق به سرکــار خانم فاطــمه بسکــابادی می بـاشــد.