۸ دی ام ماه سال ۱۴۰۳ / ساعت ۰۲:۴۸

گیمیفیکیشن در مدیریت منابع انسانی

گیمیفیکیشن در مدیریت منابع انسانی


 علم ، دانش سازمان یافته است و خِرد ، زندگی سازمان یافته !

            “امانوئل کانت”

فرهنگ‌ها سرشار از بازی هستند، برخی از بزرگترین عوامل رشد و تجربه‌های با ارزش انسان، ریشه در بازی کردن دارد.

گیمیفیکیشن در سال ٢٠٠٢ متولد شد یک برنامه نویس کامپیوتر به نام نیک پلینگ اصطلاح گیمیفیکیشن را ابداع نمود .گیمیفیکیشن اکنون به عنوان یک منبع الهام بخش برای تعلق خاطر، خلاقیت و نوآوری شناخته شده است.

 موسسه گارتنر گیمیفیکیشن را این طور تعریف می‌کند :

استفاده از ابزارها و مکانیزم‌های بازی برای درگیر کردن افراد در شرایط مختلف در کسب و کارها در خارج از فضای بازی است.

گیمیفیکیشن بازی کردن نیست بلکه مربوط به نهادینه کردن تفکر بازی گونه در فعالیت‌های روزمره مثل خرید کردن، تمرین کردن و … است تا تجربه‌ای را، جذاب لذت بخش و موثر نماید.

بنابراین گیمیفیکیشن برای سرگرمی ساخته نشده است، گیمیفیکیشن یک فرایند جدی ست که در آن می‌توان تعلق خاطر، یادگیری و انگیزش را تسهیل کرد، بنابراین نباید تنها فعالیتی سرگرم کننده باشد.

با این حال سرگرمی را می‌توان یکی از مواردی دانست که به افزایش اثرات گیمیفیکیشن کمک می‌کند.

در زمان های گذشته🍺 شرکت پپسی در درب نوشابه‌های خود حروف pepsi را چاپ کرده بود و به مشتریانی که می‌توانستند با این درب‌ها نام برند پپسی را تکمیل کنند، یک جعبه نوشابه رایگان هدیه می‌داد. این مورد یک نمونه ساده از گیمیفیکیشن در سال‌های دور است.

 گیمیفیکیشن در مدیریت منابع انسانی

گیمیفیکیشن در مدیریت منابع انسانی به روابط قوی در بین ذی نفعان سازمان ( مشتریان، کارکنان، شرکا) تاکید دارد.

 گیمیفیکیشن کمک می‌کند تا اهداف کارکنان با اهداف کسب و کار همراستا گردد.

از طریق گیمیفیکیشن، کارکنان تشویق می‌شوند تا کارهایی را که دوست دارند، بیشتر انجام دهند و در کارخود بهتر عمل کنند یا کارهای مشابه را با روشی جذاب‌تر ، رقابتی‌تر و سرگرم کننده‌تر انجام دهند و در این خصوص پاداش هم بگیرند.

 از گیمیفیکیشن در فرآیندهای کارمندیابی، جذب و استخدام، جامعه پذیری، آموزش و توسعه، مدیریت عملکرد، تعلق سازمانی و نگهداشت استفاده می‌شود.

 هدف اصلی گیمیفیکیشن، افزایش دانش و تغییر رفتار مخاطب است.

🔆🔅🔆 کاربرد گیمیفیکیشن در کارمندیابی ؛

در این بازار رقابتی لازم است برای جذب استعدادهای برتر متفاوت عمل نمود تا به شرکت علاقمند شوند و اولین مرحله در این راستا، فرایند کارمندیابی‌ست.

شمار بالای رزومه‌های ارسال شده به شرکت‌های بزرگ و شناخته شده، به معضلی تبدیل شده است که انرژی و زمان زیادی را برای بررسی، غربال و انتخاب متقاضیان طلب می‌کند.

بسیاری از شرکت‌ها پی برده‌اند که بازی‌های مجازی، با پاداش‌ها، امتیازات، رقابت و نقش بازی کردن، می‌توانند به‌طور مؤثری متقاضیان را جذب و ارزیابی کنند، مخصوصاً نسلی را که با وی(Wii) و ایکس-باکس(Xbox)  بزرگ شده‌اند.

گیمیفیکیشن یکی از این ابتکارات است که به کمک آن می‌توان فرایند کارمندیابی را دقیق و سرگرم کننده انجام داد، کارمند‌یابی گیمیفاید سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا سریع‌تر قابلیت‌ها و ویژگی‌های کارکنان را در حین انجام وظایفشان شناسایی کنند.

گیمیفیکیشن در کارمندیابی و انتخاب باید شامل چالش‌ها و طراحی آزمون‌هایی باشد که در آن بتوان استعدادهای بالقوه را شناسایی و جذب کرد.

 این روش با جذاب کردن فرایند کارمندیابی به توسعه برند کارفرمایی نیز کمک می‌کند.

 نمونه‌ موردی از کاربرد گیمیفیکیشن در کارمندیابی

سرویس اطلاعاتی انگلیس GCHQ

سرویس اطلاعاتی انگلیس یک کد مخفی به عنوان ورودی شغل جاسوسی در نظر گرفت . داوطلبان باید معنی یک پیام رمزگذاری شده را در وب سایت canYouCrackit رمز گشایی می کردند. بنابراین اگر فردی می توانست سیستم را 🗃️ رمز گشایی کند و کد مربوطه را کشف کند می توان اذعان داشت که وی پتانسیلها و توانایی های لازم برای کارکردن در GCHQ را دارد.

🔆🔅🔆 کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش و توسعه

قطعا آموزش‌های اجباری منابع انسانی به مثابه آزار و اذیت کارکنان می‌باشد، به ویژه اگر فاقد تنوع لازم در برنامه‌های آموزشی باشد. معمولا بازی‌ها، برای یادگیری موثرتر از رویکردهای آموزش سنتی هستند.

 گیمیفیکیشن یادگیری را با لذت و سرگرمی آمیخته می‌کند. شرکت‌های بزرگ، رویکرد گیمیفاید را در فرایندهای آموزشی و توسعه‌ای خود گنجانیده‌اند تا کارکنان خود را کارآمدتر کنند.

در واقع می‌توان محتوای آموزش را با یک بازی تغییر داده و آن را تجدید ساختار کرد و طی آن فعالیت‌هایی را معرفی کرد که کارکنان بتوانند امتیازات و نشان‌های مشخصی را کسب نمایند.

 به طور مثال در فرایند آموزش مجازی بر پایه اصول گیمیفیکیشن سعی بر این است که کاربر با سیستم آموزشی به شکل مثبتی درگیر شود و با انگیزه بیشتر تا پایان مراحل دوره پیش رود و با دریافت پاداش لذت بیشتری را به دست آورد.

 به عنوان نمونه ، در یک دوره آموزشی مجازی ۶ ساعته ، این مدت زمان مثلا در ۶ فصل و در هر فصل بخش‌های بسیار کوتاه از ٢تا ١٣دقیقه نمایش داده می‌شود.

 در صورتی که هر کلیپ آموزشی را به طور کامل مشاهده کنید کنار آن یک علامت تایید زده✅ می‌شود. در پایان هر فصل معمولا یک ارزشیابی قرار دارد که شما با پاس کردن کوئیز آن می‌توانید قفل فصل‌های بعدی را باز کنید. علاوه بر این بر اساس امتیاز شما در آن کوییز بین سایر شرکت کنندگان دوره آموزشی در جدول امتیازات رده بندی خواهید شد و ممکن است برنده مدال‌های طلا، نقره و یا برنز شوید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هرگونه کپی برداری از محتوای سایت بدون ذکر منبع پیگرد قانونی داشته و از لحاظ شرعی حرام است.

تمامی حقــوق مادی و معنــوی سایت متعـلــق به سرکــار خانم فاطــمه بسکــابادی می بـاشــد.