۶ دی ام ماه سال ۱۴۰۳ / ساعت ۱۹:۲۶

گیمیفیکیشن در مدیریت عملکرد

گیمیفیکیشن در مدیریت عملکرد


بهترین راه برای ساختن سازمانی که برازنده آینده باشد، ساختن سازمانی است که برازنده انسان باشد .

                    (گری همل )

یکی از چالش‌های عمده متخصصین منابع انسانی ایجاد انگیزه و تلاش برای حفظ کارکنان است. گیمیفیکیشن در مدیریت عملکرد به عنوان یک راه حل قدرتمند می‌تواند برای کارکنان انگیزه لازم را به منظور انجام کارها و تحقق اهداف ایجاد کند.

کارمندان فقط زمانی نهایت تلاش خود را برای سازمان انجام می‌دهند که هر روز احساس کنند عضوی از سازمان هستند و شنیده و دیده می‌شوند.

معادل‌های فارسی نظیر *بازی وار سازی ، بازی انگاری ، بازی سازی و … ارائه شده است.

🎮🎮 گیمیفیکیشن

🔆 تعریف ۱: افزودن عناصر بازی به یک برنامه برای ایجاد انگیزه

🔆 تعریف ۲: برنامه‌ای کاربردی‌ست که از مفاهیم بازی برای تغییر رفتار در وضعیت‌هایی با بافت و شرایط متفاوت از بازی، استفاده می‌کند.

🔆 تعریف ۳: گیمیفیکیشن یک برنامه کاربردی با استفاده از عناصر بازی و فنون طراحی بازی‌های دیجیتال در شرایط غیربازی برای مشارکت کنندگان و ایجاد انگیزه در افراد برای رسیدن به اهدافشان است.

خاصیت سرگرم کنندگی، جذابیت ، حس رقابت و اعتیادآور بودن بازی‌ها باعث می‌شود که یک بازی در خاطر ما ماندگار شود.

در واقع گیمیفیکشن حاصل این ایده است که خاصیت بازی وارسازی فقط در محیط بازی و غیر جدی کاربرد ندارد و ما می‌توانیم از این خاصیت در محیط جدی‌تری نیز مانند کسب و کار استفاده کنیم.

 عناصر اصلی مشترک بسیاری از بازی‌ها امتیازات، نشان‌ها و جدول امتیازات است.

گیمیفیکیشن بازی کردن نیست بلکه مربوط به نهادینه کردن تفکر بازی گونه در فعالیت‌های روزمره مثل خرید کردن، تمرین کردن و … است تا تجربه‌ای را، جذاب لذت بخش و موثر نماید. بنابراین گیمیفیکیشن برای سرگرمی ساخته نشده است، گیمیفیکیشن یک فرایند جدی ست که در آن می‌توان تعلق خاطر، یادگیری و انگیزش را تسهیل کرد،

اگر متولد دهه های ۴۰و ۵۰ …باشید حتماً بازی هایی نظیر لی لی را به یاد دارید. اگر ساعت‌ها وقت صرف انجام آن بازی می‌کردیم خسته نمی‌شدیم. حتی وقتی والدین به ما گوشزد می‌کردند که دیگر بازی را به پایان برسانیم با مقاومت ما روبرو می‌شدند.

 دلیل این کار این است که ما در هنگام بازی از وظایفی که در بازی به ما محول می‌شد لذت می‌بردیم.

با استفاده از مکانیزم های گیمیفیکیشن در مدیریت عملکرد، کارها برای کارکنان همانند بازی لذت بخش، معنی دار و پاداش آور می‌شود.

 در واقع با این کار کارکنان بیشتر کار می‌کنند بدون اینکه احساس منفی حاصل از اجبار به آن‌ها دست دهد.

آنچه که باعث می‌شود گیمیفیکیشن در مدیریت عملکرد بسیار خوب جواب دهد؛ این است که در گیمیفیکیشن توجه بیشتر ما بر روی انسان و مکانیزم‌های انسانی است

 تا

 بر فرایند و مکانیزم‌های ساختاری سیستم مدیریت عملکرد .

 چگونه 🎮گیمیفیکیشن در مدیریت عملکرد، می‌تواند کارکنان را وادار به انجام کارهای خارق‌العاده کند ؟

✨ 1 – تأثیرگذاری بر رفتار کارکنان از طریق گیمیفیکیشن در مدیریت عملکرد

اشتباه نکنید! گیمیفیکیشن فقط برای انجام بازی و سرگرمی نیست. گیمیفیکیشن با به کارگیری مکانیک‌هایی بازی، سیر داستانی جذاب، هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) می‌تواند رفتار انسان را به صورت عمیق تحت تأثیر قرار دهد و به نوعی فرایند تغییر رفتار در کارکنان را مطابق با اهداف خاص سازمانی و فردی تسهیل کند.

منظور از مکانیک بازی مجموعه قواعد و فرایندهای تعریف شده در بازی است که از طریق آن شرکت کنندگان در بازی فعالیت‌های مورد انتظار را انجام می‌دهند.

 مثلاً در بازی 🏐فوتبال اگر یکی از بازیکنان توپ را با دست لمس کند، دچار خطا شده و خطای hand از او گرفته می‌شود. این مورد یکی از مکانیک‌های بازی است.

گیمیفیکیشن با به کارگیری هوش مصنوعی می‌تواند به کمک مجموعه گسترده‌ای از داده‌ها، تکنیک شبکه‌های عصبی و یادگیری عمیق، به یافتن راه حل برای سؤالات مهم کسب و کار کمک کند.

 برای نمونه استفاده از گیمیفیکیشن در مدیریت عملکرد این امکان را برای کارکنان به وجود می‌آورد تا با نتایج فرضی حاصل از اقدام خود مواجه شوند و یاد بگیرند که بهترین استراتژی برای انجام یک کار چه می‌تواند باشد . اگر نتیجه انجام بازی انتخاب بهترین استراتژی باشد هر یک از کارکنان با عملکرد خوب؛ جوایز، نشان‌ها و امتیازاتی را به‌دست می‌آورند که می‌تواند نه تنها بر رفتار آنها تأثیر بگذارد بلکه آتش رقابت را برای کسب تعداد بیشتری از آن نشان‌ها، امتیازها و جوایز نیز شعله‌ورتر می‌کند.

✨ 2- ایجاد تجربه جذاب با استفاده از گیمیفیکیشن در مدیریت عملکرد

آنچه باعث استرس یا خستگی می‌شود نمی‌تواند برای مدت طولانی جذاب باشد.

زیبایی گیمیفیکیشن این است که مفاهیم را به قطعات کوچکی تقسیم می‌کند که مغز می‌تواند با گذشت زمان بر آنها تسلط پیدا کند. وقتی کارها یا جلسات آموزشی به جلسات کوچک تقسیم می‌شوند، کارمندان علاقه خود را از دست نمی‌دهند و آنچه را که آموخته‌اند برای مدت طولانی حفظ می‌کنند. یک آموزش ۵-۳ دقیقه‌ای معمولاً گزینه ایده آل برای یادگیری است، زیرا فراگیران در آن زمان، بیشترین تمرکز را دارند و بهتر می‌توانند در آموزش مشارکت کنند. در واقع با استفاده از مزایای گیمیفیکیشن در مدیریت عملکرد کارکنان، می‌توان تجربه بهتری را برای آنان در محیط کاری فراهم کرد.

✨3 – اثربخشی آموزشی بیشتر با استفاده از گیمیفیکیشن در مدیریت عملکرد

گیمیفیکیشن می‌تواند با استفاده از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی ، یک شبیه سازی در دنیای واقعی ایجاد کند تا کارکنان بتوانند آن را بیاموزند و مانند یک محیط زندگی واقعی آن را تجربه کنند. یک محیط مجازی و بدون ریسک این اطمینان را به شما می‌دهد که بتوانید به راحتی از اتخاذ تصمیم یا انجام فعالیت‌هایی که به نظر می‌رسد بهترین نتیجه را در پی دارند پرهیز نکنید.در واقعیت مجازی کلیه عناصر درک شده توسط کاربر، توسط کامپیوتر ساخته شده.

اما در واقعیت افزوده بخشی از اطلاعاتی را که کاربر درک می‌کند، در دنیای واقعی وجود دارند و بخشی توسط کامپیوتر ساخته شده‌اند.  اگر تصمیمی که گرفتید اشتباه بود به راحتی از آنها یاد می‌گیرید و به گزینه‌های دیگری فکر می‌کنید و اگر نتیجه کار شما درست بود، پاداش می‌گیرید.

✨ 4- گیمیفیکیشن در مدیریت عملکرد فرهنگ شرکت را تغییر می‌دهد

بر طبق نظرسنجی Achievers، کمتر از ۲۰٪ کارمندان در محل کار احساس احترام می‌کنند. عدم قدردانی، نبود انگیزه کافی، عدم حس تعلق به سازمان، شنیده نشدن و آموزش خسته کننده از جمله دلایل عمده عدم رضایت شغلی است.

گیمیفیکیشن در مدیریت عملکرد می‌تواند یک راه حل قدرتمند برای ایجاد فرهنگ مثبت برای هر یک از کارکنان در شرکت باشد.

 هنگامی‌که فعالیت‌های گیمیفیکیشن به درستی انجام شود کارکنان ترغیب می‌شوند تا اهداف سازمانی را برآورده کنند و انجام وظایف به جای اینکه مانند کارهای روزمره انجام شود و حالت اجباری به خود بگیرد مانند یک بازی لذت‌بخش خواهد بود.

 آنها خود را به خوبی با اهداف شرکت هماهنگ می‌کنند و از کسب جوایز و نشان‌ها برای عملکرد برتر در مسابقات لذت می‌برند. این به نوبه خود به آنها شناخت و انگیزه می‌دهد تا همچنان درگیر شوند و برای افزودن مهارت‌های جدید تلاش کنند.

✨ 5- افزایش عملکرد تیمی با استفاده از گیمیفیکیشن

 اجتماع و همکاری مهم‌ترین دلایل محبوبیت بسیار زیاد بازی‌های چندنفره است.

یک استراتژی برای دستیابی به کارتیمی برگزاری مسابقات گروهی و چالشی‌ است.  این پدیده روان‌شناختی همچنین می‌تواند به طور مؤثری در برنامه‌های گیمیفیکیشن برای هم افزایی بالا بین کارمندان در محل کار مورد استفاده قرار گیرد تا میزان موفقیت بالاتری را رقم بزند.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هرگونه کپی برداری از محتوای سایت بدون ذکر منبع پیگرد قانونی داشته و از لحاظ شرعی حرام است.

تمامی حقــوق مادی و معنــوی سایت متعـلــق به سرکــار خانم فاطــمه بسکــابادی می بـاشــد.