۶ دی ام ماه سال ۱۴۰۳ / ساعت ۱۹:۳۵

گیمیفیکیشن در جامعه پذیری و مدیریت فرهنگ سازمانی

گیمیفیکیشن در جامعه پذیری و مدیریت فرهنگ سازمانی


       در جامعه پذیری

         و مدیریت فرهنگ سازمانی

ارسالی،بسکابادی، دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند استان خراسان رضوی

 کاش می شد در ورای خاطرات کودکی

 چرخ گردون فلک

 ساعتی زین گردش بی حاصلش

 مکث می کرد و مرا

 در بین خاطرات کودکی

 جا می گذاشت

حضور نسل های جدید با نگرش ها و خواسته های گوناگون، توسعه اینترنت و تحولات دیجیتال، افزایش تنوع نیروی انسانی از نظر جنسیت، قومیت، ملیت و …، همچنین شیوع بیماری های همه گیر (مانند کرونا ویروس) همگی باعث شده تا مدیریت منابع انسانی پیچیدگی و در عین حال اهمیتی بیش از پیش داشته باشد.

 گیمیفیکیشن 🌎جهانی را توصیف می کند که در کنار تمام مسائل جدی آن، عنصر سرگرمی گنجانده می شود.

💢           گیمیفیکیشن تلاش دارد تا تجربیات قابل اجرا در حوزه بازی را در امور کاری پیاده سازی نماید؛ اموری از قبیل جریان مدار بودن، و حس حاکمیت و استقلال به جای حس مستقیم تجربه ی لذت به واسطه محرکهای اقتصادی

💢 گیمیفیکیشن بر آن است تا به جای اثرگذاری مستقیم روی نگرش ها یا رفتارها (مانند فناوری های اقناعی یا تشویقی) به طور غیرمستقیم انگیزه ها و رفتارهای مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهد.

💢 گیمیفیکیشن به جای طراحی یک بازی جدید که در بازی های جِدی  معمول است، به اضافه کردن عناصر مبتنی بر بازی در نظام های موجود می اندیشد.

❄️ – گیمیفیکیشن در جامعه پذیری

 جامعه پذیری سازمانی فرآیندی است که از طریق آن کارکنان، فرهنگ سازمان خودشان را می آموزند و دانش و معرفت خود را به دیگران منتقل می کنند ،

جامعه پذیری سازمانی شامل توجیه و معارفه کارکنان و آشنایی با فرهنگ سازمانی می باشد .

سازمان ها در جستجوی روشهایی هستند تا در سریع ترین زمان ممکن کارکنان جدید را به آمادگی کامل جهت انجام وظایف خود در  سازمان برسانند.

 شرکت Pwc  برای استخدام و جامعه پذیری کارکنان بازی را با عنوان مالتی پلوی ۱  طراحی کرده است که کارکنانی که جدید استخدام شده اند با انجام آن، با سازمان و وظایف خود آشنا شده و در مدت زمان کوتاهی می توانند برای کار در دنیای واقعی وارد سازمان شوند. 

بازی شهر مشاغل سَپ مثالی قابل بررسی در زمینه ی کاربرد اثربخش گیمیفیکیشن در جامعه پذیری می باشد که به کارکنان تازه وارد اجازه می دهد تا در فضای شبیه سازی شده سازمان در غالب یک بازی گردش کنند . این بازی شبیه سازی برای فرآیند جامعه پذیری کارکنان تازه استخدام شده بکار می رود. این استفاده از گیمیفیکیشن به آنها کمک می کند تا مسئولیت های شغلی که نیاز دارند تا بدانند را یاد بگیرند.

 ❄️ – گیمیفیکیشن در مدیریت فرهنگ سازمانی

مقصود از فرهنگ سازمانی ، سیستمی از استنباط مشترک است که اعضاء نسبت به یک سازمان دارند و همین ویژگی موجب تفکیک دو سازمان از یکدیگر می شود.

🧑🏻‍💻 کریس آرجریس ، فرهنگ سازمانی را نظامی زنده می خواند و آن را در قالب رفتاری که مردم در عمل از خود آشکار می سازند، راهی که بر آن پایه به طور واقعی می اندیشند و احساس می کنند و شیوهای که به طور واقعی با هم رفتار می کنند تعریف می کند.

🧑🏻‍💻 ادگار شاین نیز فرهنگ سازمانی را اینگونه تعریف می کند:

 الگویی از مفروضات بنیادی که اعضای گروه برای حل مسائل مربوط به تطابق با محیط خارجی و تکامل داخلی آن را یاد می گیرند و چنان خوب عمل می کند که معتبر شناخته شده، سپس به صورت یک روش صحیح برای درک، اندیشه و احساس کردن در رابطه با حل مسائل سازمان به اعضا جدید آموخته می شود .

 شناخت فرهنگ سازمانی و مدیریت آن در راستای اهداف بلند مدت و استراتژیهای سازمان می تواند تأثیر بسزایی را در رشد و پیشرفت سازمانها داشته و زمینه ساز ایجاد مزّیت رقابتی پایدار مبتنی بر منابع انسانی گردد. 

یک کارخانه مواد شیمیایی پیشرو جهانی تولید کننده مکمل های غذایی با بیش از ۴۴۴۸۹ کارمند در سراسر جهان بود که از گیمیفیکیشن جهت تغییر فرهنگ سازمانی استفاده کرده بودند.

چالش این سازمان فرهنگ های چندگانه ای بود که در بخش ها و واحدهای مختلف تولیدی وجود داشت و گاهاً با ارزش ها و استراتژ ی های کلان سازمان تناقض داشت.

 همچنین از دیگر چالش های اساسی این سازمان حذف برخی واحدها و تملک و ادغام واحدهای تولیدی جدید بود که هسته موفقیت این استراتژی تضمین همکاری افراد در شرکت های ادغام شده و ادغام کننده بود.

استفاده از گیمیفیکیشن  در زمینه سازمان به معنای بکارگیری المانهای طراحی بازی جهت درگیرسازی هرچه بیشتر نیروی کار برای حل مسائل سازمانی است.

 درحقیقت با استفاده از گیمیفیکیشن به دنبال دستیابی به سطح بالاتری از درگیرسازی، تغییر رفتار و ایجاد انگیزش در سازمان هستیم.

 مدیریت منابع انسانی حوزه ای جذاب برای کاربست مفاهیم مرتبط با فراروش گیمیفیکیشن می باشد، به همین جهت سازمانهای زیادی شروع به گیمیفای کردن زیرسیستمها ی مختلف مدیریت منابع انسانی کردند.

 و به نظر می رسد که گیمیفیکیشن مفهومی است که فرصتهای چشمگیری را برای متخصصان منابع انسانی فراهم می کند تا ارزشهای بیشتری را به مشاغل مختلف تزریق کنند.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هرگونه کپی برداری از محتوای سایت بدون ذکر منبع پیگرد قانونی داشته و از لحاظ شرعی حرام است.

تمامی حقــوق مادی و معنــوی سایت متعـلــق به سرکــار خانم فاطــمه بسکــابادی می بـاشــد.