۷ دی ام ماه سال ۱۴۰۳ / ساعت ۰۶:۴۰

هوش مصنوعی (AI) در مدیریت منابع انسانی

هوش مصنوعی (AI) در مدیریت منابع انسانی


ارسالی ؛بسکابادی ،دانشجوی بیرجند ،خراسان جنوبی

یکی از موضوعات مهم در بحث مدیریت منابع انسانی، هوش مصنوعی  (AI) است. هوش مصنوعی توسط ویکی پدیا به عنوان “ماشین هوشمند ایده آل” تعریف شده است. 

 هوش مصنوعی یک عامل منطقی انعطاف پذیر است که می تواند محیط خود را درک کرده و اقداماتی انجام دهد که شانس موفقیت را در بخش منابع انسانی، به حداکثر می رساند.

🖱️⌨️🖥️هوش مصنوعی شاخه‌ای از علوم رایانه می‌باشد که از الگوریتم های یادگیری ماشینی استفاده کرده و عملکردهای شناختی را تقلید می نماید.

مدیران منابع انسانی روی مشارکت؛ حفظ؛ استخدام و تقویت  سازمان، تمرکز دارند.

مفاهیم هوش مصنوعی بسیار گسترده؛ پیچیده و در حال تغییر بوده و در نتیجه هوش مصنوعی با تمرکز بر یادگیری تجربی و عمیق خود، به مرور در حال پیشرفت و تکامل است.

🦾 هوش مصنوعی برپایه شبیه سازی هوش انسانی به سیستم های اتوماسیون می باشد .

 در زمینه منابع استعدادیابی؛ ارزیابی داوطلبان؛ مشارکت و مدیریت کارمندان، فرصت های بسیاری برای هوش مصنوعی در فناوری منابع انسانی وجود دارد.

 مزایای هوش مصنوعی در منابع انسانی

 غربالگری داوطلبان استخدام

🧮تعدادی از ابزارهای هوش مصنوعی وجود دارد که داوطلبان استخدام را قبل یا بعد از مصاحبه استخدامی خود در یک سازمان غربالگری و بررسی می نمایند. شرکت ها می توانند داوطلبان را از طریق تعامل با یک گپ چت یا دیگر ابزارهای هوش مصنوعی؛ پاسخ دادن به سؤالات داوطلبان در مورد سمت مورد نظر، ضمن بررسی بازخورد و اطلاعات مورد نظر داوطلب، آزمایش نمایند. این امر می تواند به ارزیابی داوطلبان با سریعترین و مؤثرترین روش ممکن کمک کند.

 اشتغال داوطلبان :

پنجاه درصد داوطلبان پس از پایان 📬ارائه درخواست کار یا مصاحبه استخدام در یک سازمان، هیچ نوع ارتباط یا تعاملی با کارفرما نخواهند داشت. هوش مصنوعی می‌تواند فرایند اشتغال داوطلبان را با استفاده از سیستم‌هایی مانند Hubspot یا Marketo خودکارسازی نماید. علاوه براین، هوش مصنوعی امکان حفظ رابطه با داوطلبان را فراهم می سازد. اغلب، سوابق داوطلبان، پس از مصاحبه کاری، ✉️کنار گذاشته خواهند شد. هوش مصنوعی به مدیران منابع انسانی این امکان را می دهد تا هرچندوقت یکبار، گروه مشخصی از 📨داوطلبان را از نظر تجربیات کاری یا مهارت هایی که ممکن است کسب کرده باشند، مجددا مورد بررسی قرار دهند.

 مشارکت و توسعه کارکنان :

کارمندان نیاز به پشتیبانی و احتمالاً آموزش سفارشی؛ یادگیری و دریافت اطلاعات مربوط به🪜 مسیر شغلی خود دارند و یک مدیر در همه ⌛زمان‌ها نمی تواند این اطلاعات را به آنها را ارائه دهد. بنابراین، هوش مصنوعی امکان ارائه یک برنامه توسعه شغلی یا به عبارتی، یک راهنما را برای هر کارمند فراهم می نماید. از مزایای هوش مصنوعی در جهت کمک به منابع انسانی، می توان به فراهم ساختن فناوری‌های مختلف به صورت چت؛ 📧ایمیل؛🚪🪑 اتاق جلسات مجازی و… برای کارمندان یک سازمان اشاره نمود.

 ارتقاء سطح مدیریت سازمان :

هوش مصنوعی علاوه بر کمک به بهبود بهره‌وری کارکنان، می تواند به مدیران سازمان نیز در کسب موقعیتی برتر کمک کند.

 انجام خودکار برخی وظایف اداری :

نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند کارهای تکراری و اداری را به صورت خودکار انجام دهد. این نرم افزارها می توانند نقش موثری در تعیین استراتژی مدیریت منابع انسانی؛ مدیریت کارمندان؛ تجزیه و تحلیل سیاست‌ها و شیوه‌های مدیریت شرکت؛ مدیریت حقوق و دستمزد و موارد دیگر ایفا نمایند. نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند فضای اداری و تجهیزاتی زیادی را به کارمندان منابع انسانی اختصاص دهد تا بتوانند وقت خود را برای انجام کارهای ارزشمندتری صرف کنند. گپ چت‌های هوشمند یکی دیگر از فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی است که می تواند نقش مهمی در تصمیم گیری‌های مدیر منابع انسانی داشته باشد. با الگوریتم‌های مناسب، سیستم‌های دارای قابلیت هوش مصنوعی می توانند به ❓سؤالات کارمندان؛ ⏱️اضافه کار؛ مرخصی؛🔛 ترددها؛💰حقوق و دستمزد و… با سرعت بیشتری رسیدگی کنند.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هرگونه کپی برداری از محتوای سایت بدون ذکر منبع پیگرد قانونی داشته و از لحاظ شرعی حرام است.

تمامی حقــوق مادی و معنــوی سایت متعـلــق به سرکــار خانم فاطــمه بسکــابادی می بـاشــد.